21. august 2007

Jeg har arvet

En af min mormors veninder er gået bort. Under oprydningen fandt man diverse ting i gemmerne og da mormor jo selvfølgelig kender min store interesse, kom hun forbi med en pose til mig. Skønt.. Meeen så kommer problemet. Indholdet var 488 gram (helt nøjagtigt :-) ) islandsk uld. "Edda Viking Wool" hedder det. Garn ved jeg ikke rigtig om jeg kan kalde det, for det er nemlig utvundet. Og det er her mine kvaler opstår: kan man strikke af sådan noget, meget løst, uld/garn?? Man skal nærmest ikke trække i det, før det simpelthen går fra hinanden. Spinde kan jeg jo lissom ikke, så what to do??? Det er jo ellers lige mine farver: 3 nuancer af brunt og en råhvid. Der er 53 g. mørkebrun, 65 g. mellembrun, 221 g. lysebrun og 149 g. råhvid.
Nogle forslag til anvendelse... Anyone?? :-)

4 kommentarer:

strikkeforsker sagde ...

Det hedder pladegarn og bruges til islandske sweatre, vanter og andet. Lopi er et andet mærke. Det filter også godt.

Marlene T. sagde ...

Tak for hjælpen - igen :-)
Vil det så sige, at man bare kan strikke løs og så spinder/tvinder det sig ligesom sammen under strikningen eller har jeg misforstået konceptet?? ;-)

Mette sagde ...

Sikke en dejlig arv. Det er en god ide at holde 2-3 tråde sammen, som det gøre på Island, knækker tråden kan det lige nulres sammen. God fornøjelse :-)

Anne Marie sagde ...

Sidder ,lige med min opskrift fra Håndarbejdets Fremme
Det er en opskrift hvor man bruger pladegarn dvs utvunden uld.
Man strikker med dobbelt garn.
Når arbejdet er færdig børster man arbejdet med en stiv børste. Det bliver pelsagtigt og blødt Jeg kan anbefale at prøve det.
Venlig hilsen Anne Marie