21. august 2007

Jeg har arvet

En af min mormors veninder er gået bort. Under oprydningen fandt man diverse ting i gemmerne og da mormor jo selvfølgelig kender min store interesse, kom hun forbi med en pose til mig. Skønt.. Meeen så kommer problemet. Indholdet var 488 gram (helt nøjagtigt :-) ) islandsk uld. "Edda Viking Wool" hedder det. Garn ved jeg ikke rigtig om jeg kan kalde det, for det er nemlig utvundet. Og det er her mine kvaler opstår: kan man strikke af sådan noget, meget løst, uld/garn?? Man skal nærmest ikke trække i det, før det simpelthen går fra hinanden. Spinde kan jeg jo lissom ikke, så what to do??? Det er jo ellers lige mine farver: 3 nuancer af brunt og en råhvid. Der er 53 g. mørkebrun, 65 g. mellembrun, 221 g. lysebrun og 149 g. råhvid.
Nogle forslag til anvendelse... Anyone?? :-)

3 kommentarer:

strikkeforsker sagde ...

Det hedder pladegarn og bruges til islandske sweatre, vanter og andet. Lopi er et andet mærke. Det filter også godt.

Fru Thorsted sagde ...

Tak for hjælpen - igen :-)
Vil det så sige, at man bare kan strikke løs og så spinder/tvinder det sig ligesom sammen under strikningen eller har jeg misforstået konceptet?? ;-)

Mette sagde ...

Sikke en dejlig arv. Det er en god ide at holde 2-3 tråde sammen, som det gøre på Island, knækker tråden kan det lige nulres sammen. God fornøjelse :-)